Ami nem derül ki, arra választ igyekszünk találni. Zavaró, ha nincsen meg a teljes történet, ha nem tudunk mindent és kétségek között maradunk. Akkor áll vissza az egyensúly, ha a világ kiszámítható, biztonságos és barátságos hellyé változik ismét. De nem verjük át magunkat ezzel nap, mint nap? Egy illúzión ügyködünk, ami bármelyik pillanatban semmivé válhat és ott maradunk a valósággal. Azzal a kényelmetlenül hozzánk simuló valósággal, ami ráadásul a szemünkbe is néz kérdőn: Ezzel mit kezdesz most?

A Teljesen idegenek után egy lépéssel

Paolo Genovese a hazájában elismert rendedzőnek számít, nálunk azonban csak legutóbbi filmje, a Teljesen Idegenek után lett széles körben ismertebb. A baráti társaság drámája briliáns érzékenységgel mutatta be emberi kapcsolataink mélységeit, sebezhetőségét és a lélek árnyékos oldalát. De a hangsúly emellett a technológia, ezen belül is az okostelefonok életünkre gyakorolt mindenható erején van. Ha viszont egy lépéssel tovább megyünk a bennünk rejlő sötétség megismerése felé, akkor megtaláljuk az A HELY című új alkotás lényegét. Gonoszak vagyunk mi emberek, vagy éppen jók?

Törékeny hősök

Örök dilemma övezi azt a kérdést, hogy a körülmények mennyire befolyásolnak minket. Vajon egy mindennél jobban vágyott dolog elérése vagy egy megoldhatatlannak tűnő problémára keresett gyógyír képes alapjaiban kifordítani minket magunkból? Carl Gustav Jung volt az, aki felismerte, hogy a legsötétebb gondolatok, fantáziák és tettek lehetősége mindannyiunkban benne van. Az árnyékunk magában foglal mindent, amit szeretnénk elkerülni, vagy nem vagyunk képesek szembe nézni. A film ebből a gondolatból kiindulva teszi fel az életünket kísérő két legfontosabb kérdést: Mire vágyunk igazán? Mit lennénk képesek megtenni, hogy megkapjuk azt a valamit?

A főszereplő kulcsfigura a titokzatos névtelen ember, aki alkukat ajánl az őt megkeresőknek. Ők elmondják mire vágynak, cserébe megtudják, hogy miként érhetik el a számukra oly fontos célt. Meg kell tenniük valamit, és ezek legtöbbször agresszív, erőszakos, sötét dolgok. Miért barkácsolna bombát az aranyos nagymama korú nénike? És ha a gyerekünk halálos beteg, akkor feláldoznánk egy másik gyerek életét a biztos gyógyulásért? És ha visszakaphatnánk a látásunkat, örökre magunk mögött hagyva a vakság szorongató sötétségét? Hiába a rettenetes ár, mégis megköttetik az egyezség, és a film 10 szereplője nekilát, hogy megvalósítsa. Közben mindegyikük a maga módján, a maga dilemmáival és kétségeivel harcol, miközben döntéseket kell hozniuk. De hát mi is ezt tesszük minden nap, nem igaz?

Bármire képes lennél?

Az összekuszálódó szálak, a vívódó szereplők egyre szorongatóbb helyzetet kreálnak maguk körül, és egyedül a névtelen ember őrzi meg a semlegességét, bár két dolog azért rajta is látszik. Az egyik, hogy szenved attól, hogy a világ rettentő és mocskos arcával kell nap, mint nap találkoznia. Emellett érezhető, hogy halványan, de a jó oldalnak szurkol. De hogy ki ő, miért ül egész nap egy bárban, és mi az egésznek az értelme, arra mindenkinek a saját válaszát kell megtalálnia. A szereplők igazából olyanok, mint mi. Nem tűnik fel nekik sem, hogy rég megérkezett, amit kértek, a kitűzött, állítólag boldogságot hozó cél elhomályosít mindent – a legfőbb probléma az, hogy a valóságot is. Genovese nagyon jól megmutatja, hogy az állítólagos vágy mennyire másról szól, kérdés, az alatta megcsillanó igazi indok, vágy kap-e végül egy esélyt.

Ez az érzékeny, drámai és az emberi lélek mélységeiben kutató alkotás méltó folytatás lett a Teljesen idegenek készítőjétől, és a színészeket is dicséret illeti. Hiába játszódik a film egyetlen helyszínen, a szereplőknek az arcára van írva minden, a beszélgetések hullámzása pedig izgalmas, szorongató és kellőképp sokrétű ahhoz, hogy végig lekössön a vetítés alatt. A rendező a díszbemutató utáni beszélgetésben elmondta, ő a legrosszabbat és a legjobbat is feltételezi az emberekről – bennünk él a lehetőség, bármelyik utat is válasszuk. Ha pedig egy gondolatkísérlettel szeretném lezárni a cikket, azt kérdezném: Vajon ha egy rendező az új, minden eddiginél jobb ötletét szeretné megvalósítani a következő filmjében és a világ elmozdíthatatlannak tűnő akadály gördítene elé, mit tenne meg, hogy elhárítsa azt, meddig menne el?

 

A képek forrása: urania-nf.hu, media.port.hu, lascimmiapensa.com