Barion Pixel

A legfontosabb kérdés, hogy szerethetőnek és értékesnek gondolod-e magad? Életed hátizsákjában mintákat, „programokat”, szűrőket viszel magaddal, és nem mindegy, hogy ezek mit üzennek Neked, Önmagadról, a világról és a többi emberről.

De mindezen belül mi nevezhető normálisnak, és hol esünk túlzásba?

Te is keresed azt az életet, amit már nem a múlt terhei és a jelen akadályai határoznak meg?

Megoldásokat, működő recepteket keresünk és az egész életünket ezekből igyekszünk felépíteni. Időnként azonban kiderül, hogy ami addig hasznosnak bizonyult, mostanra már hátráltat. Ami korábban segített, most ellened dolgozik. Szeretnéd, ha mindez megváltozna?

Vannak olyan kérdések, amik új színben mutatnak meg dolgokat, de egy külső szemlélő nézőpontja is sokat segíthet. Milyen gondolatok kísérik a mindennapjaidat? Hogyan látod a világot és miként viszonyul a környezeted Hozzád?

Milyen témákban segíthetek neked?

A hozzám fordulók olyan problémákkal és kérdésekkel keresnek meg, amelyek az életvezetés, az önismeret vagy a párkapcsolat témaköreibe esnek. Emellett az online tevékenységek (közösségi oldalak, internet, okostelefon, videojátékok) és a mindennapok összefüggéseire is egyre nagyobb fókuszt helyezek, hiszen a digitális világ a hétköznapok szinte minden részébe beszűrődik.

Úgy érzed, lenne miről beszélgetnünk?
Ha kérdésed van,vedd fel velem a kapcsolatot az alábbi elérhetőségeim bármelyikén.

email: kapcsolat@villanyigergo.hu
mobil: +36 70 559-4574

Villányi Gergő vagyok, pszichológiai tanácsadó.

Miért lettem pszichológiai tanácsadó?

Mindig szívesen és kíváncsian hallgattam másokat. Egy idő után észrevettem, hogy egyre többen fordulnak hozzám, akár olyan problémáikkal is, amikről addig még senki mással nem tudtak, vagy nem mertek beszélni. Felelősséget éreztem az ilyen beszélgetések során elhangzott kérdéseim és meglátásaim hatásával kapcsolatban, ezért hamar elkezdtem beleásni magam a pszichológia különböző területeibe. Már a kezdetektől úgy gondoltam, hogy a kölcsönös bizalom kialakulása mellett nagyon fontos, hogy minden beszélgetésben tanulhatunk is egymástól a tapasztalataink, gondolataink és érzéseink révén.

Tovább

Cikkek-Írások

Kíváncsi vagy a Párkapcsolatokkal vagy a Digitális világ okozta problémákkal kapcsolatos írásaimra és arra hogyan látom ezeket a témákat? Érdekelnek Életvezetési megoldások vagy a Kultúra megszállottja vagy? Akkor a Cikkek-Írások bejegyzéseim biztosan érdekesek lesznek számodra!

  • Barátaiddal egy jó buliban töltődsz fel vagy inkább elvonulsz és olvasol egy jó könyvet? Logikusan, észérvek alapján döntesz vagy a megérzéseidre hagyatkozol? Racionalistának vagy Idealistának tartod magad? Mit gondolsz Hadvezér vagy Bajnok típus vagy? Esetleg Alkotó vagy Ellenőr típus?

    Rengeteg kérdés, amire megvannak a válaszok. Töltsd ki a 72 eldöntendő kérdésből álló MBTI tesztet, s a végén megtudod milyen típus vagy, mik a jellemzőid, milyen munka illik hozzád, milyen vagy a szexualitás terén és milyen típusú személyiség illik hozzád.

    Felkészültél? Akkor irány a teszt és ismerd meg magad még jobban!

Azt hiszed csak ketten beszélgettek és nem látja senki? Tévedés!

A digitális világ a valóság kiterjesztésévé, kiegészítőjévé vált.

Eszközei, felületei az élet majd minden területét behálózzák. Alapvető funkciójuk az lenne, hogy megkönnyítsék a kommunikációt, a szervezést, a kapcsolattartást. A chaten megbeszélhetünk bármit, akár az ország vagy a világ két feléből is. Az információ tárolása, a kommunikáció gyorsabbá tétele mind a magánéletben, mind a munkahelyi feladatokban jól tud jönni. Népszerűek a felhő alapú tárhelyek és az online dokumentumok. Hatalmas zenei, film és sorozat gyűjtemények érhetőek el egy kattintással, de a személyes, intim tartalmú fotók is elférnek az internet egyik kis szegletében.

Az adataid is te vagy

A leggyakrabban felmerülő dilemma azonban a gyors és könnyű hozzáférhetőség ára. Vajon kik látják ezeket a tartalmakat, és mit tesznek velük? Milyen és mennyi információt osztunk meg magunkról, döntéseinkről? A Big Data elvileg névtelenül gyűjti az információkat, és a gazdasági élet és egyéb trendek elemzői ezekre támaszkodva mozdulnak, terveznek. Douglas Rushkoff sokat foglalkozik írásaiban azzal, hogy milyen útra léptünk technológia által behálózott világunkkal, és azzal is, mi lesz ennek a következménye. Orwell jól ismert disztópikus művében, az 1984-ben még vízió volt, hogy a Nagy Testvér mindig figyel és mindent lát.

„Ha egy szolgáltatásért nem fizetsz, akkor te vagy az áru.” /Eric Schmidt – Goolge Inc./

Mára mindez egyre inkább valósággá válik. És ez már nem összeesküvés elméletek zavaros fejtegetése csupán. Mindennaposak azok a történetek, hogy bizonyos termékekre, utazásokra, szolgáltatásokra rákeresve hirtelen ezekről szóló hirdetéseket látunk mindenhol. Az e-mail fiókunk melletti hirdetés sávban, a Facebookon és máshol is. A keresések információit tehát nemcsak tárolja valami, de ezek alapján igyekszik közelebb vinni minket a keresett dolgok megvásárlásához is. Ez ma már senkit nem lep meg, mégis egyfajta beletörődéssel és nyílt „titokként” emlegetve hozzuk elő beszélgetésekben.

A segítőkész (?) háttér

Nincs okunk pánikra, pár névtelen adat, pár keresőszó még nem a világ. Ha pedig még segít is a rendszer azáltal, hogy jó ajánlatokat dob fel az orrunk előtt, csakis jól járhatunk. Ez a hamis önnyugtatás azt felejti csak ki az összképből, hogy az információ hatalom. Ezt a világirodalom többféle interpretációban kifejtette már. A tudós, bölcs vezető volt az egyik archetípus; a manipulációra, irányításra használt tudás a másik.

Végül is nem levelezünk titkokról, összeesküvéseket sem szövünk, átlagos emberek átlagos életét éljük.

A Facebook 2015. szeptember körüli jelentése alapján, a világon nagyjából 3,2 milliárd ember használja az internetet. Mintegy felük, 1,59 milliárd pedig rendszeres – legalább havonta visszatérő – felhasználója a kék-fehér közösségi oldalnak is. Ami hűségesen dokumentál minden kedvelést, kommentárt, megosztást, egyéni tartalmat, percről-percre. Majd ezek alapján nekünk tetsző tartalmakat, hirdetéseket és oldalakat ajánl, amivel néha betalál, máskor pedig mellélő. Ez is egy olyan lépés volt, ami a felülete ágyazva megszokottá vált, elfogadtuk, hogy az ismerősök mellett reklámok sorakoznak a monitoron.

Az adatgyűjtés mindig is a piac és a gazdaság egyik alapköve volt.

A fogyasztói igények, a változások és sok minden előre jelezhető, megérthető. Még az is benne van, hogy jobb szolgáltatásokat nyújthatnak, igényeket deríthetnek fel a cégek ezek által. A manipuláció viszont állandó árnyékként követi ezeket az adatbányászattal kapcsolatos műveleteket. Lehet a világ cseppet sem változott, csak a színtér lett online? A média és a reklámok által mozgatott tömeg létező jelenség ma is, ezért nem marad más mint a tudatosság. A tudatos használat és az eszközök, felületek ismerete.

Az asszisztens, aki „csak” javasol

A legújabb fejlesztés nem rég lett bemutatva egy kedves kis videóban, ami M-et, a Messenger asszisztensét igyekszik mindennapi segítőtársként elénk tárni. Ő a chat ablakokban fog megjelenni, és beleszól – ha épp úgy gondolja, segítségünkre lehet.

M, az új legjobb barátod?!

Programot szervezünk? Máris ott a lehetőség útvonalat tervezni. Nem tudunk dönteni? Hozzunk létre gyorsan egy szavazást! Felmerül egy éttermi vacsora ötlete? Listát kapunk a legjobb, legérdekesebb helyekről. Érzelmi töltettel rendelkező szavakhoz pedig gyorsan felajánl néhány matricát, hátha nem értettük meg egymást… A fél perces rövid kis felvezető egyszerre innovatív és félelmetes. Hiába létezik évek óta Siri az iPhone beépített asszisztense, ott tudjuk, hogy együtt vesszük meg a csomagot. A Windows 10 is komoly bajba keveredett, amikor kiderült, hogy az új operációs rendszer automatikusan, megkérdezésünk nélkül küld adatokat rólunk és a tevékenységeinkről. A segítőkészség hangsúlyozása az egész fejlesztés alapja, de ismét csak felmerül, hogy mi is az ára mindennek?

Az egyik legzavaróbb kérdés az egészben nem is az, hogy egy harmadik „személy” – aki egy adatgyűjtő és szűrő program – beledumál a privát, személyes beszélgetéseinkbe. Ami igazán ijesztő, az annak a feltételezése, hogy erre szükségünk van. És az is, hogy ez a mindennapok megszokott, vállrándítással kísért következő lépcsőfoka lesz. A kényelem ára itt nem csak a személyes adatokba való nyílt belenézés. Hanem annak a kérdése, hogy

milyen algoritmus és szűrő dönti el, hogy mit is ajánljon nekünk?

Lehet, hogy időigényesebb és lassabb a saját kereséseink alapján megtalált információ, de ott legalább nincs meg az az érzés, hogy valaki folyton a vállunk felett nézi a monitorunkat. Még ha így is van, lehet, hogy az illúzió megtartása esne csak jól. Hogy ne omoljon le az a fal is, hogy privát online beszélgetések még léteznek. Hogy az ott elhangzottakat csak az látja, akinek szántuk. És hogy nem eladható, kielemezhető adatcsomag vagyunk, amikor örülünk, panaszkodunk, udvarolunk vagy mesélünk a másiknak. Pocsék érzés, hogy az arcunkba akarják tolni: az online magánéletünk másoknak csak egy termék a gyártósoron.


A képek forrása: i.amz.mshcdn.com, gigaom.com